Giraffpriset
Nominera en person, organisation eller ett företag
Giraffpriset
Vad är Giraffpriset?
Giraffpriset ges till en person eller företag/organisation som stuckit ut halsen, gjort något extra modigt, som trott så starkt på något att man varit villig till ett stort risktagande, ha brutit igenom motstånd och som har motiverats av att göra något gott för människor och för jorden – inom områdena miljö, CSR eller etik och där ha åstadkommit goda resultat. I år delades priset passande nog ut på tältscen Greta. 2018 gick Giraffpriset nämligen till Greta Thunberg tillsammans med Fridays for Future! På Frihamnsdagarna blev det dubbelt firande då vi förutom att hylla 2022 års pristagare även firade ett försenat 10-årsjubileum för Giraffprisert. Detta på grund av pandemin som precis som Göteborgs 400-årsjubileum blivit två år försenat. Prisutdelare var framgångsrika Miljonbemanning som förra året mottog priset för sitt arbete med att söka och finna talanger i Sveriges miljonprogramsområden. Vinnaren 2017, Björn Söderberg, var med på video med en hälsning från Katmandu med sitt Build up Nepal.
Vinnare 2022
Erikshjälpen
Erikshjälpen är en barnrättsorganisation med en ideell second hand-verksamhet. Med fokus på barnens rättigheter i samhället så visar Erikshjälpen mod i många internationella projekt där man dagligen med sin lokala närvaro jobbar med att bryta motstånd som ofta bygger på okunskap och otillbörliga maktstrukturer. Med hjälp av Erikshjälpen Second Hand genereras medel till de sociala och humanitära insatserna. Det ger möjlighet till långsiktighet i projekten och arbetsträning för människor utanför arbetsmarknaden samtidigt som planetens resurser sparas. Under 2022 har man på ett imponerande sätt byggt upp en hjälpverksamhet i Ukraina. Med akutinsatser till drabbade och därefter med fokus på psykosocial hjälp för barn i nöd. Kort sagt Erikshjälpen, som valts ut av juryn till vinnare av Giraffpriset 2022, är ett lysande exempel på en verksamhet med modiga, innovativa aktiviteter som sticker ut halsen och är hållbara ur socialt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. erikshjalpen.se/
Nominera en person, organisation eller ett företag till Giraffpriset
Vinnare
Tidigare vinnare av Giraffpriset
Miljonbemanning – 2021
Houdini Sportswear – 2020
Parul Sharma – 2019
Greta Thunberg & Fridays For Future – 2018
Björn Söderberg – 2017
Fair action – 2016
Dipart entreprenad – 2015
Left is right – 2014
Nudie jeans -2013
Carola Magnusson – 2012
Carl Horn Af Rantzien – 2011
Nominera
Nominera en person, organisation eller ett företag
Från och med november fram till och med sista juni kan du nominera någon till årets Giraffpris. Nomineringskommittén som också är jury är fristående från SVN:s styrelse och består av personer med integritet och erfarenhet inom områdena miljö, CSR och etik.
Instruktioner
Observera att nedan instruktioner för nomineringsförfarandet måste följas. Nomineringar som inte är fullständiga kommer inte att beaktas.
Kriterier som skall tas i beaktande:
- Person eller organisation/företag som gjort något extra modigt
- Brutit igenom motstånd för att göra något gott för människor och för jorden.
- Nytänkande vinnare inom områdena miljö, CSR eller etik.
- Inga ålderskriterier finns.
- En person kan inte få priset flera gånger.
Ingen i SVN:s styrelse kan nomineras.
2021
Miljonbemanning
Miljonbemanning AB är impact-företaget som lyckas lösa samhällets och näringslivets kompetensbehov samtidigt som kompetensen i storstädernas förorter ta tillvara.
Bolaget grundades av tre barndomsvänner från Alby par som med sin affärsidé villa ta tillvara det driv och kompetens som de själva upplevt fanns i förorten, men som alltför sällan togs tillvara. På bara några år har bolaget växt från 5 miljoner kronor till en omsättning till drygt 53 miljoner kronor år 2021 med god lönsamhet.
Med mycket goda positiva sociala hållbarhetseffekter är Miljonbemanning ett sällsynt gott och lysande exempel på hur lönsamhet och hållbarhet kan gå hand i hand.
2020
Houdini Sportswear – Eva Karlsson
Eva Karlsson och det svenska outdoormärket Houdini Sportswear har som mål att bli bäsr – inte störst. Med innovativa lösningar och ambitionen att designa om outdoorbranchen har bolaget tagit en ledande position med hjälp av utvecklandet och etablerandet av en helt ny hållbar affärsstrategi. Den tar hänsyn till och inkluderar de plantära gränserna /som utvecklats av Johan Rockström och Stockholm Resilience Center) för att utvärdera, förstå och prioritera.